Intelligent transportsysteem maakt revolutionair nieuwe machineconcepten mogelijk

Digitalisering alleen is niet voldoende om batchgrootte 1 en geïndividualiseerde massaproductie te implementeren. Er zijn innovatieve benaderingen in mechanica en aandrijftechnologie nodig. Het transport van producten in machines moet worden geoptimaliseerd om te voldoen aan de nieuwe eisen. Met de ontwikkeling van het intelligente transportsysteem ACOPOStrak heeft B&R revolutionaire mogelijkheden gecreëerd voor baanbrekende nieuwe machineconcepten.

Productiebedrijven zoeken naar oplossingen om nieuwe producten sneller op de markt te brengen, om zo concurrerend te blijven. De uitdaging is om een zo hoog mogelijke systeemefficiëntie (Overall Equipment Effectiveness (OEE)) en productiviteit te behalen, zelfs bij massaproductie met batchgrootte 1. “De veelbesproken digitalisering op basis van communicatietechnologieën en software is niet voldoende”, zegt Robert Kickinger, manager mechatronic technologies bij B&R. Het bedrijf zette daarom in op de ontwikkeling van een nieuw intelligent transportsysteem. Welke eigenschappen maken ACOPOStrak zo uniek? “Dat is voornamelijk de wissel. Deze wissel werkt elektromagnetisch en is dus volledig slijtagevrij”, zegt Kickinger. Net als bij een wegsplitsing kan de ACOPOStrak wissel gebruikt worden om productstromen samen te voegen of te scheiden. “De wissel kan gebruikt worden op volle snelheid van de shuttles en heeft dus geen invloed op de productiesnelheid”, benadrukt Kickinger.

B&R
Met behulp van dit intelligent transportsysteem kan de productiviteit gevoelig verhoogd worden.

Parallelle verwerking
De productiviteit kan verhoogd worden omdat het met de ACOPOStrak mogelijk is om parallel te produceren. Met behulp van de wissels kunnen productstromen worden gedistribueerd naar verschillende verwerkingsstations om daarna vervolgens weer samengevoegd te worden. Hierdoor zijn verwerkingsstappen, die langer duren, niet meer vertragend voor het productieproces. “Dit betekent dat de eindklant niet langer een grotere machinefootprint nodig heeft voor een hogere output”, zegt Kickinger. “De ACOPOStrak zorgt dus voor een hogere productiviteit per gebied, wat uiteindelijk zorgt voor een hogere ROI.” Machines of systemen op basis van de ACOPOStrak kunnen modulair en flexibel worden uitgebreid door extra baanelementen en verwerkingsstations. Dit maakt de schaalbare machine werkelijkheid.

B&R
Digitalisering alleen volstaat niet om geïndividualiseerde massaproductie mogelijk te maken. De ontwikkeling van ACOPOStrak creëert revolutionaire mogelijkheden voor nieuwe machineconcepten.

Retrofitting op volle snelheid
Een bijzonder kenmerk van de ACOPOStrak is dat de shuttles tijdens het gebruik zonder gereedschap kunnen worden vervangen. Dit zorgt voor een hoge beschikbaarheid. Bij het veranderen van het product hoeft de operator alleen de wielen van de shuttles op de geleiders te plaatsen. Door permanente magneetkracht worden de shuttles vervolgens op de baan gehouden. Indien er gekozen wordt voor een servicelijn in de track, kan er nog efficiënter gewisseld worden. “We kunnen dit zien als een wisselbank voor ijshockey”, legt Kickinger uit. Op de servicelijn worden de nieuwe shuttles geïnstalleerd en deze kunnen vervolgens via een wissel naar de productielijnen gestuurd worden. Tegelijkertijd kunnen de shuttles die niet langer nodig zijn naar de servicelijn gestuurd worden. “Dit gebeurt allemaal op volle productiesnelheid”, zegt Kickinger. Het flexibele ontwerp van de ACOPOStrak maakt het mogelijk om open en gesloten vormen te bouwen. In de basis is de ACOPOStrak een lineaire motor die modulair opgebouwd is uit vier elementen: een recht element, een 45° -element en twee 22,5° -elementen. “De ACOPOStrak past zich optimaal aan de omstandigheden van de productiefaciliteiten. Bovendien maakt dit intelligent transportsysteem volledig nieuwe machineontwerpen mogelijk die voorheen onbereikbaar waren.”

Tekst & Beeld B&R