Door kennis en samenwerking excelleren op productinnovatie

Er schuilt kracht in aantallen. Met die les in het achterhoofd hebben vier ERP-ontwikkelaars hun krachten gebundeld in de Trivest Software Group: Ridder Data Systems, Bemet, Proteus en Trimergo. Tijdens ABISS krijgt u een eerste kans om uitgebreid met ze kennis te maken en de troeven die uit de synergie zullen ontstaan.

De ERP-software van Ridder Data systems heeft altijd het verschil gemaakt door zijn unieke insteek: software door een maakbedrijf voor een maakbedrijf. Het is wat de verschillende modules zo op de leest van zijn gebruikers geschoeid maakt. Nu digitalisering hoog op de agenda staat, werd het tijd voor de volgende stap. Ridder Data Systems maakt sedert 1 januari deel uit van de Trivest Software Group waar het bedrijf nu de sterkte ondervindt  van een pure softwaregroep, gepokt en gemazeld in de maakindustrie en klaar om digitalisering naar het volgende niveau te brengen. De Trivest Software Group bundelt de krachten van Ridder Data Systems, Bemet, Proteus en Trimergo. Managing director Gregory van Gils: “De complementariteit speelde een belangrijke rol in deze synergie. Elke partner heeft zijn eigen ERP- en CAD/CAM-oplossingen gespecialiseerd voor een marktsegement en kan een bijdrage leveren aan de evolutie van de andere. Vanuit onze vestiging in Zele zullen wij stap voor stap transformeren van ERP-specialist naar een softwarebedrijf met complete IT-oplossingen voor de maakindustrie. Voor onze bestaande klanten verandert er niks, zij blijven genieten van de hoge service en expertise die ze van ons gewend zijn. Ridder Data Systems opereert voortaan onder de vlag van de Trivest Software Group.”

Trivest Connect, open platform
De samenwerking tussen de vier software­bedrijven zal echter meer doen dan alleen het pakket vergroten. Veel meer, en op korte termijn zelfs. De ontwikkelaars zijn momenteel druk in de weer met het opbouwen van een webgebaseerd platform dat producerende en leverende bedrijven perfect met elkaar laat communiceren. “Dat is wat Trivest Connect in de eerste fase, die al begin 2019 wordt uitgerold, zal mogelijk maken”, weet Henk Schoemaker, technical product manager bij Ridder Data Systems BV. “Het volledige orderproces kan op die manier geautomatiseerd worden voor elke gebruiker van elk pakket dat binnen de Trivest Software Group valt. Gezamenlijk gaat dat om ongeveer 3.000 klanten die voor­taan met het grootste gemak nieuwe contacten zullen kunnen aanmaken. Het zal hen niet alleen een flinke administratieve tijdswinst opleveren, maar ook het overzicht en het inzicht geven om problemen met bijvoorbeeld de levering van grondstoffen voor een bepaald order op voorhand op te lossen”

Koppelingen makkelijker dan ooit
Dat is nog maar het begin. In een tweede stap zal het Trivest Connect platform er connectoren bij krijgen. Schoemaker: “Hiermee kunnen externe applicaties waar maakbedrijven nu een andere partner voor contacteren gemakkelijk gekoppeld worden aan elk van de programma’s binnen de Trivest Software Group. Dit is Industrie 4.0 in de praktijk, want machines, apparaten en systemen zullen nog nooit zo gemakkelijk met elkaar hebben kunnen communiceren. Gebruikers zullen door de sterkte van het webgebaseerde platform ook steeds over de meest recente versie beschikken, zonder zelf updates te moeten uitvoeren. Daarnaast winnen ze aan gemak en inzicht. Want hoe beter de data van andere partijen ingebed raken in het eigen softwarepakket, hoe meer analyses er mogelijk worden dus hoe meer toegevoegde waarde men kan creëren.” In 2019 mag men al de eerste connectoren op het Trivest Connect Platform verwachten.

Modules op maat samenstellen
Vanaf dan zal men ook druk in de weer zijn met de derde stap: het exporteren van de eigen applicaties naar het Trivest Connect Platform. “De verschillende modules die elk pakket telt zullen naar hartenlust gecombineerd kunnen worden. De gebruiker kiest uit wat hij zelf nodig heeft via een abonnementenformule en kan snel schakelen in modules naargelang zijn maak­bedrijf groeit of verandert. Het is ons bedoeling om voor elk onderdeel van het maakproces de best mogelijke app te ontwikkelen. Tegelijk willen we er een open platform van maken, waar ook andere bedrijven hun software op kunnen beschikbaar maken. Denk bijvoorbeeld aan al die start-ups die met innovatieve producten op de proppen komen. Zo kunnen onze gebruikers steeds meesurfen op de allernieuwste ontwikkelingen. In plaats van één groot ERP-pakket, kiezen bedrijven wat het beste past voor hun specifieke processen”, besluit Schoemaker.    

Tekst Valérie Couplez  |  Beeld Trivest Software Group