NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Corona houdt groeicurve niet tegen

Corona houdt groeicurve niet tegen

De hoera sfeer in de industrie door de goede cijfers van de voorbije jaren is door corona doorprikt. Maar dat hoeft niet voor iedereen het einde van de groei te betekenen. A&C Solutions, specialist in connectoren en voedingen, gelooft er sterk in dat bedrijven de rol van de distributeur weer naar waarde zullen leren schatten. “Door onze voorraad en onze flexibiliteit fungeren we als buffer tussen de fabrikant en eindklant. We zijn altijd blijven toeleveren, zonder impact voor onze klanten”, vertelt eigenaar Franky Vanlerberghe. “Door ons breed speelveld, waarbij we telkens voor de juiste connector of voeding op de juiste plaats en voor de juiste prijs zorgen, zullen we ook dit jaar verder groeien.”

Met Delta in het gamma beschikt A&C Solutions over een wereldtopper die ook oplossingen biedt voor specifieke sectoren zoals voedingen voor tal van medische en industriële toepassingen.

 

A&C Solutions staat van oudsher bekend als de connectorspecialist. Een branche waar het zich over de landsgrenzen heen een sterke reputatie in uitbouwde. Vanuit zijn vestiging in Turnhout weet het bedrijf immers kort op de bal te spelen. “Enerzijds door de voorraad die we er op nahouden. Anderzijds door altijd dicht bij de klant te staan. We hebben oplossingen op maat van elke sector. Onze slogan luidt niet voor niets solutions designed around your business”, vertelt Vanlerberghe met een knipoog. Een drietal jaar geleden kwam daar een nieuw marktsegment bij: voedingen. “Connectoren komen pas op het einde van een project. Dat wilden we veranderen, zodat we onze adviesfunctie nog sterker kunnen uitspelen. Vandaar dat ons oog viel op power supplies. Al van in de conceptfase van een machine wordt immers nagedacht over hoe de energietoevoer moet gebeuren”, weet sales manager Jan Van Dijck. Hij had al vijftien jaar ervaring in deze branche. A&C Solutions waagde zich dan ook niet schoorvoetend op dit nieuwe terrein. Met Delta vertegenwoordigt het meteen een wereldspeler met een omzet van 5 miljard dollar in power supplies.

A&C Solutions is ervan overtuigd dat het enkel waarde kan toevoegen door zijn kennis en aanbod af te stemmen op specifieke markten. Met de focus op industriële automatisering, ledverlichting en e-mobility in combinatie met een tiental nichemerken maken ze het verschil bij de klant.

 

Voorraad continu optimaliseren

Het nieuwe pad leverde A&C Solutions geen windeieren op. Jaarlijks laat het bedrijf een groei optekenen van 25 à 30%. En dat zal ook in coronatijden niet anders zijn. Daar zijn ze nu al van overtuigd. Vanlerberghe: “De trend om dichter bij huis te produceren was al ingezet en zal door de impact van het coronavirus nog versterkt worden. Aankoopmanagers hebben deze periode geleerd dat het niet zo makkelijk zaken doen is met vreemde landen. Wij zijn onze klanten altijd op maat kunnen blijven bedienen dankzij onze strategische voorraad, die we ook continu optimaliseren om in te spelen op evoluties in de markt. In België is de band bij heel wat productiebedrijven misschien tot stilstand gekomen, in het buitenland is dat veel minder gebeurd. Bovendien zijn er ook sectoren die het bijzonder goed zijn blijven doen. Denk maar aan connectoren voor e-bikes bijvoorbeeld of voedingen voor medische elektronica. Dat we voor deze uiteenlopende marktsegmenten specifieke oplossingen op maat kunnen leveren is een troef. Net als de mogelijkheid die we aanbieden om kabel en connector als subassembly (getest en goedgekeurd) te leveren. Maar dan moet je dat ook logistiek waarmaken en daar zijn we in geslaagd.”

Door zijn grote voorraad fungeert A&C Solutions als buffer tussen fabrikant en klant.
Een rol die het ook in coronatijden met brio invulde.

 

Meedenken met de klant

Door zijn brede aanwezigheid in de markt met een tiental merken, kan A&C Solutions steeds het juiste advies geven. Van Dijck: “We zijn een distributeur die net dat tikkeltje anders is. We vertrekken niet zozeer vanuit het product, maar eerder vanuit de toepassing van de klant. Waar loopt hij tegenaan? En waarmee kunnen we hem helpen? Iets wat klanten enorm smaken. Op het internet kunnen ze zelf een berg aan informatie terugvinden. Maar dat maakt het niet makkelijker om de juiste knoop door te hakken. We kennen de sterktes en zwaktes van onze merken en kunnen daardoor zeer gericht helpen. In de meeste gevallen komt hier ook maatwerk bij kijken. Door de lockdownmaatregelen was een bezoek ter plaatse niet meer mogelijk. Maar in geen tijd hebben we onze organisatie getransformeerd om klanten met videoconferencing te ondersteunen. We zien nu wel dat het stilaan weer op gang komt en we hopen dat de honger van de klant alleen maar is toegenomen. Want ter plaatse kunnen we pas echt tonen hoe we van toegevoegde waarde kunnen zijn.”     

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.