Alain Wayenberg
01:39
14-06-2019

De Pen | Alain Wayenberg

Juiste focus op Industrie 4.0

Ook in de toekomst zal automatisering nodig zijn om de concurrentiekracht van onze bedrijven te vrijwaren. Maar waar die in de jaren 90 nog typisch was weggelegd om een zo groot mogelijk volume in een zo kort mogelijke tijdsspanne van de band te laten rollen, is flexibilisering vandaag het codewoord. En dat maakt Industrie 4.0 net geschoeid op de leest van kmo’s. Op voorwaarde dat ze de meerwaarde in hun bedrijf kunnen identificeren en de juiste blik voor ogen houden om die te realiseren. Industrie 4.0 vraagt om een plan.

En dat plan moet beginnen met digitalisering. Willen we met een en dezelfde machine verschillende variaties gaan produceren, het rendabel produceren van enkelstuks is immers het ultieme doel van Industrie 4.0, dan zal data de sleutel te zijn om snel te kunnen schakelen. Het wisselen tussen producten mag niet meer om een manuele interventie vragen, maar moet een kwestie van een nieuwe set parameters worden. En dat kan enkel als product- en productiegegevens tot nullen en enen, tot binaire code herleid zijn. In een handomdraai rolt er een nieuw product van de band, dat is de belofte van flexibel automatiseren en van digitaliseren. 

De uitdaging ligt hem niet in het vinden van manieren om flexibel automatiseren werkelijkheid te laten worden, maar in het uitkiezen van de juiste technologie. Industrie 4.0 ligt immers niet in een mooie verpakking op het winkelrek te wachten op de volgende gebruiker. Neen, het gaat om het identificeren van die transformaties die nodig zijn om voor uw bedrijf bottlenecks weg te werken, de kwaliteit en de efficiëntie op te drijven, nieuwe businessmodellen te creëren … Dat begint met een goed begrip van de eigen processen. We moeten met zijn allen meerwaardezoekers worden in ons eigen bedrijf en een duidelijk plan voor ogen houden hoe we die meerwaarde technologisch en operationeel kunnen realiseren. 

Technologisch staat voor meer dan slimme machines en nieuwe snufjes (cobots, AR, VR, artificiële intelligentie …). Aangezien alles om data en connecteren draait, moet er in de eerste plaats efficiënt gecommuniceerd worden. Van in het veld tot op het hoogste echelon en terug. Of dat nu draadloos verloopt of niet, dat zal van uw omgeving afhangen, maar openheid zal wel een basisvoorwaarde zijn. Wie zijn machines wil laten praten met elkaar, moet er eerst voor zorgen dat ze dezelfde taal spreken. Daar moeten investeringen beginnen. Dan is het zaak om de juiste gegevens te selecteren uit uw processen om werk te maken van die meerwaarde.

En dan is het de beurt aan uw mensen. Als het Made Different programma van Sirris en Agoria en de Factory of the Future Awards iets geleerd hebben, is het wel dat mensen centraal staan, hoe hoogtechnologisch de veranderingen ook mogen zijn. Zorg dat verandering omarmd wordt binnen uw bedrijfsmuren. Digitalisering zal immers niet stoppen, het is een continu proces van optimaliseren. Levenslang leren wordt dan ook het motto. Wie dat het beste in zijn bedrijfscultuur weet te verankeren, zal zich pas echt future proof maken.

Tekst: Alain Wayenberg, business group leader Manufacturing Industries bij Agoria

Industrial Automation partners

Festo Design Tool 3D online