Platform over productie- en procesautomatisering

NL | FR

Software, IT & Cyber Security

Digitalisering is een verhaal van hardware, software en brainware

MicrosoftTeams-image-(14)
Asset & ticket management, bijvoorbeeld, toont machinebouwers hoe hun machines het doen in het veld en maakt automatisch een ticket aan wanneer een interventie zich opdringt.

Tekst | Valérie Couplez

Beeld | Lenze

5 juli 2022 Leestijd 6 minuten

Deel dit artikel

Hoeft het nog gezegd zijn dat digitalisering het hoofd­thema was op de voorbije editie van Indumation? Ook op de stand van Lenze was te zien hoe de Duitse automatiseringsspecialist machinebouwers kan onder­steunen in deze digitale revolutie. Daarnaast konden bezoekers er kennismaken met Wouter Meijers, de nieuwe Business Developer Digital. Hij voegt aan dit sterke, digitale portfolio een vleugje brainware toe. Zijn taak bestaat erin om machinebouwers te ondersteunen door hardware- en software te vertalen in concrete oplossingen voor klanten, die echt aansluiten op hun noden. 

Met een achtergrond als industrieel ingenieur weet Wouter Meijers als geen ander hoe klassieke automatisering werkt. Vandaag moet daar echter een extra, digitaal laagje aan toegevoegd worden. 

“Uit de data die beschikbaar zijn in een machine kunnen interessante inzichten gedestilleerd worden. Inzichten die toelaten om de productie te optimaliseren of nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Om meer te doen met minder. Maar daar wringt vaak het schoentje voor machinebouwers. Hoe kunnen ze dit efficiënt integreren in hun bestaande en nieuwe projecten?” 

Meijer zal die kloof helpen dichtrijden. 

Als Business Developer Digital biedt hij klanten de nodige ondersteuning in hun digitale transformatie. “Want digitaliseren hoeft heus niet zo complex te zijn. Er is al veel informatie in de aandrijflijn aanwezig die de slimme componenten van Lenze ook naar boven brengen.”

Altijd vanuit concrete doelstelling

Het wordt geen verhaal van digitaliseren om te digitaliseren. “We vertrekken bij Lenze steeds vanuit het oogpunt van de klant. Wat wil hij precies bereiken? Dan onderzoeken we welke data er precies nodig zijn om dat doel te bereiken en hoe we die het beste uit de machine kunnen halen. Maar we kijken ook verder, om vanuit onze eigen ervaring te zien waar er nog extra kansen liggen.” 

Dat het moment er is om die volgende digitale stappen te zetten. Omdat technisch personeel steeds schaarser wordt, moeten bedrijven wel grijpen naar technologie om hun medewerkers zo spaarzaam mogelijk in te zetten. “Door te evolueren naar conditiebewaking, bijvoorbeeld, zodat onderhoud niet meer preventief gebeurt, maar enkel wanneer het nodig is.”

Wouter Meijers: “Covid is voor vele bedrijven een wake-upcall geweest om zich anders te gaan organiseren en beter te wapenen tegen alle problemen die daar vandaag nog uit voortvloeien.”

Plug-and-play digitale tools

The sky is, met andere woorden, the limit in het digitale landschap. Data reiken bijzonder veel nieuwe mogelijkheden aan. 

“Iedereen beschikt wel over een oplossing om die zichtbaar te maken. Wat Lenze onderscheidt is enerzijds onze diepgaande expertise van de aandrijflijn. We weten hoe die in elkaar zit en dat is het ideale vertrekpunt. Anderzijds springt het gebruiksgemak dat we nastreven in het oog. We brengen de complexiteit terug tot plug-and-play oplossingen, zodat het voor machinebouwers kinderspel wordt om hun machines mee te laten evolueren.” 

In het Lenze portfolio zitten al verschillende digitale tools om machinebouwers eenvoudig data-applicaties te laten bouwen. Asset & ticket management, bijvoorbeeld, toont machinebouwers hoe hun machines het doen in het veld en maakt automatisch een ticket aan wanneer een interventie zich opdringt. 

“Om service slimmer te gaan inrichten en een hogere uptime te realiseren. Als je weet dat er jaarlijks zeventig miljard dollar verdampt door ongeplande stilstanden, dan kan je als industrie echt stappen maken door te digitaliseren”, vat Meijers het samen. 

Daarnaast zijn er tools voor conditiebewaking, OEE opvolging en remote access.

Interesse groeit

De interesse rond dergelijke oplossingen trekt duidelijk aan. Dat was ook op Indumation duidelijk. 

“Covid is voor vele bedrijven een wake-upcall geweest om zich anders te gaan organiseren en beter te wapenen tegen alle problemen die daar vandaag nog uit voortvloeien. Denk maar aan de issues in de toevoerketen en de schaarste aan grondstoffen. Maar ook als we de volgende stappen in duurzaamheid willen nemen, zullen we digitaal moeten denken. Zonder
digitaliseren kunnen we niet overleven. 

Als ik er een deeltje toe kan bijdragen dat machinebouwers op de Belgische en Nederlandse markt zich digitaal kunnen transformeren, zal mijn missie geslaagd zijn”, besluit Meijers. 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Alexander Dewaele

Projectmanager

Meer online zichtbaarheid creëren via Industrial Automation? Bel +32 477 22 41 29 of stuur een mail naar onderstaand adres.

0%

    Stuur ons een bericht

    Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

    Details