NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
End-to-end tools en services bij digitale engineering

End-to-end tools en services bij digitale engineering

Digitale transformatie zorgt voor nieuwe kansen in de industrie en in het bijzonder voor machinebouw. We kunnen data steeds nauwkeuriger met elkaar verbinden. Niet alleen tijdens het productieproces, maar ook tijdens de machine- en systeemontwikkeling. Lenze liet op SPS zien welke data het beschikbaar maakt voor zijn partners en hoe de data maximaal kan worden geïntegreerd en gebruikt. Dit is essentieel voor werktuigbouwkundigen die zich willen begeven op het terrein van digitale engineering. Zij kunnen hier alleen van profiteren met behulp van de juiste tools, voorzieningen en methodes.

Toen we van op papier getekende ontwerpen overgingen op elektronische ontwerpmethodes, was dit een enorme mijlpaal voor de digitalisering. De digitale transformatie vertegenwoordigt nu de volgende evolutionaire stap, namelijk dat sensoren en harde schijven gegevens registreren die worden gebruikt voor de ontwikkeling van een module en vervolgens voor het ontwerp van machines en systemen. Later kan het ook voor de bedrijfsvoering en onderhoud, services en herinrichting worden gebruikt. Een veelbelovend concept voor het regulieren van eindeloze datastromen is de Asset Administration Shell (AAS). AAS is nu al een belangrijk onderdeel van het referentie-architectuurmodel Industrie 4.0 (RAMI 4.0).

Als speler in Industrie 4.0 en aanbieder van IIoT-oplossingen heeft Lenze een leidende rol in industriële digitalisering.

 

Geen Industrie 4.0 zonder AAS

AAS kan ook worden gezien als een opvangnet waar alle relevante gegevens per bron in worden opgevangen: de beschrijving van mechanische en elektrische eigenschappen, documentatie en certificeringen, software, gedragsbeschrijvingen en nog veel meer. Deze bundel aan informatie vormt de kern van toepassingen in Industrie 4.0, waardoor het in overeenstemming moet zijn met bepaalde algemene vereisten. Hoewel het concept al meer dan drie jaar geleden in gebruik is genomen voor Industrie 4.0, waren er nog wel wat onopgeloste problemen met AAS. De tekortkomingen voor end-to-end datagebruik komen langzaamaan steeds verder achter ons te liggen. Lenze draagt hieraan bij: de onderneming is onderdeel van normalisatie-instituten, beschikt over whitepapers en heeft experts die klanten helpen met hun digitale engineering. Daarnaast biedt het klanten nu ook al hulpmiddelen en applicaties waarmee bedrijven het AAS-concept meteen kunnen toepassen.

Systeemoplossingen ontwerpen

Een van de belangrijkste tools voor digitale engineering van Lenze is de EASY System Designer. Deze innovatieve, webgebaseerde tool gaat gebruikers binnenkort helpen bij het volledige ontwerp van machineoplossingen waarbij zowel automatiserings- en aandrijvingscomponenten als software worden gebruikt.

Op basis van een omvangrijke en geïntegreerde kennis op het gebied van automatisering beoordeelt het programma de uitvoerbaarheid van een ontwikkelde systeemoplossing en legt alles vast voor de personen die betrokken zijn bij het engineeringproces. Dit bespaart kostbare planningstijd, verkort het besluitvormingsproces en het vermindert de risico’s die bij een project komen kijken. Consistentie creëert toegevoegde waarde: de ontworpen oplossing kan ook worden toegepast in andere engineeringtaken. De volledige oplossing kan rechtstreeks in het winkelmandje van de EASY Product Finder worden geplaatst. Dit versnelt het opmaken van de offerte.

Een showcase van Lenze liet goed zien hoe een effectieve conditiebewaking wordt gerealiseerd met behulp van componentgegevens, toepassingskennis en geschikte analysetools.

 

Basis gelegd voor PLC-programma

In een volgende stap vormt het ontwerp van de systeemoplossing de basis voor het ontwikkelen van een geschikte PLC-programma. De programmeur krijgt in zijn eigen werkomgeving toegang tot de nodige informatie voor het maken van het PLC-programma. Dit zijn bijvoorbeeld gegevens over de opbouw van de machine, de geselecteerde hardwarecomponenten, softwaremodules, de toepassingsparameters en andere relevante projectgegevens. Zo kunnen de programmeurs een PLC-programma afronden waardoor de machine in een korter tijdsbestek klaar is. Tijdens dit proces wordt de Asset Administration Shell aangevuld met data: de gegevens worden verwerkt met behulp van alle tools die de structuur van de AAS begrijpen.

De virtuele en echte wereld komen samen

Lenze liet op zijn stand zien dat de AAS niet alleen een theoretisch concept is, maar echt iets kan bijdragen aan de automatisering van de industrie. De pickrobot bij de stand leverde het bewijs. Net als de RAMI 4.0 geeft de AAS niet alleen het type informatie weer, maar ook actuele gegevens zoals serienummers, fabricatietijd en live data. De eigenschappen van AAS zijn voordelig voor zowel OEM’s als exploitanten van installaties vanwege de standaardisering en structurering van gegevens en de verbindingen naar één centrale bron waar alle data vandaan komt. Dankzij dit systeem hoeft data niet te worden verplaatst. Dit is fijn aangezien het verplaatsen verkeerd kan gaan, de informatie mogelijk niet actueel is of gewoonweg niet bestaat. Anderzijds kan een algehele beschikbaarheid van gegevens voorzien in gedetailleerde informatie zonder dat er extra meetpunten moeten worden ingezet. Een showcase van Lenze liet goed zien hoe een effectieve conditiebewaking wordt gerealiseerd met behulp van componentgegevens, toepassingskennis en geschikte analysetools.

Conclusie: Lenze zit op één lijn met de markt

Op SPS presenteerde Lenze de eigen tools, prototypes en conceptstudies voor digitale engineering om partners te laten zien waar R&D-afdelingen zich in de toekomst op kunnen richten. Dit was tevens het perfecte moment voor klanten om hun feedback en wensen te bespreken. Op deze manier kwamen er nieuwe tools tot stand die volledig zijn afgestemd op de behoeften van de markt. Als speler in Industrie 4.0 en aanbieder van IIoT-oplossingen heeft Lenze een leidende rol in industriële digitalisering.  

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.