NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Engineered to win
De ‘Jonglator’ toonde wat er met motion technologie allemaal mogelijk is. Maar vooral ook wat er met digitalisering kan om de machine aan te sturen en op te volgen.

Engineered to win

In oktober viert Lenze zijn 75-jarig bestaan. Een moment om achteruit te kijken, maar vooral om vooruit te blikken. De industrie staat voor heel wat uitdagingen. Rona Richter, Marketing Communications voor Lenze Group: “Lenze heeft voor en samen met zijn klanten altijd de bakens verzet. Het is indrukwekkend hoeveel innovaties hier in 75 jaar de revue zijn gepasseerd, en we zijn vastberaden om de komende 75 jaar hetzelfde te doen, onder het motto ‘engineered to win’. We willen onze klanten met slimme engineering helpen succesvol te zijn.” 

Wie aan stand 139 passeerde, kon niet om de ‘Jonglator’ heen. Felgekleurde ballen werden met de nodige precisie kriskras door elkaar de lucht in gezwierd. Een sterk staaltje van wat er met motion technologie allemaal mogelijk is. “Maar vooral ook van wat er met digitalisering kan om de machine aan te sturen met verschillende patronen en haar performantie op te volgen. De data worden immers direct vanuit de PLC naar een cloudportaal gestuurd en daar inzichtelijk gemaakt voor de gebruiker. Digitaal jongleren dus”, vat Marketing & Communications Manager EMEA West Marc Vissers het samen. 

Tijdens de Hannover Messe werd de nieuwe slogan ‘engineered to win’ voor het eerst aan het publiek getoond.

Digitalisering voor een betere wereld

De eyecatcher doet zijn werk. Gedurende drie dagen passeren er bijzonder veel bezoekers die op zoek zijn naar concrete oplossingen om hun processen verder te automatiseren en te digitaliseren. 

“De wereld zal moeten veranderen. Als we voor betrouwbaardere toevoerketens willen zorgen en als we de klimaatambities waar willen maken, kunnen we niet anders dan heil zoeken in digitalisering. Enkel door digitaal te gaan denken kun je tot de disruptieve sprongen komen die nodig zijn om de uitdagingen van vandaag aan te gaan”, vertelt Richter overtuigd. 

Het voorbeeld van een tandwielkast wordt aangehaald. Een component die de voorbije decennia mechanisch helemaal geoptimaliseerd werd. “Op dat vlak zijn er nog weinig nieuwe ontwikkelingen mogelijk die voor een veel langere levensduur of lager energieverbruik gaan zorgen. Maar wel als je een digitaal laagje intelligentie over het hele aandrijfsysteem heen legt. Dan zal je zien hoe je slimmer energie kan verbruiken. Daarin zit de winst van digitalisering”, voegt Vissers eraan toe.

Het begint met slimme componenten

Een digitale oplossing begint met slimme componenten. Er stonden er verschillende tentoon op stand 139. De i950 servo inverter, bijvoorbeeld. Met zijn groot rekenvermogen en geïntegreerde EhterCAT poort kan hij zonder problemen meerdere assen synchroon besturen. Hij is ook voorbereid op digitalisering: hij kan de data uit het veld aan bovenliggende systemen aanleveren. 

“Een kunstje dat hij al eerder kon; we hebben er nu de One Cable Technology nog aan toegevoegd. Geen gedoe meer met bekabeling of mogelijke storingen door interferenties”, vertelt Vissers. “Dit soort oplossingen, waarbij de actuator eigenlijk de sensor wordt, zal  de komende jaren onze focus en onze competentie blijven. De toegevoegde waarde verschuift weliswaar steeds meer naar datagebruik, maar door slimme hardware kan je dat al een heel eind faciliteren.”

Gedurende drie dagen passeerden er op de stand van Lenze bijzonder veel bezoekers op zoek naar concrete oplossingen om hun processen verder te automatiseren en te digitaliseren.

Blijven innoveren

Om die innovaties de komende jaren te blijven waarmaken, zet Lenze in op competentiehubs. In Bremen werken bijvoorbeeld meer dan 250 IT/OT-engineers aan de volgende stappen in digitalisering, met artificiële intelligentie voorop. 

Richter: “Binnenkort zal ook de nieuwe Mechatronics Competence Campus de deuren openen, waar we klanten kunnen tonen hoe we de aandrijflijnen van de toekomst bouwen. Innovatie is een belangrijke drijfveer voor Lenze. Om klanten vooruit te helpen, maar ook om de war for talent te winnen en toekomstige ingenieurs aan te trekken. Ongeveer 15% van de omzet wordt weer in R&D geïnvesteerd. Het is mede door die resolute wil om pionier te zijn en te blijven dat we stilaan de omzet van het miljard halen. Maar ook door in onze eigen productie de technologie toe te passen waarmee we onze klanten bedienen.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.