Platform over productie- en procesautomatisering
Motion, Gears & Drives

Intelligente aandrijfoplossingen

Naamloos-1

Tekst | Thomas Rönitzsch

Beeld | Bihl+Wiedemann

2 december 2021 Leestijd 5 minuten

Deel dit artikel

Verschillende technologie- en communicatieplatformen bedienen, klant- en applicatiespecifieke eisen functioneel implementeren, complexiteit verminderen en kansen op fouten verkleinen, integratie vereenvoudigen, uitgebreide diagnosemogelijkheden gebruiken. Dit alles levert Bihl+Wiedemann voor de aandrijftechniek op basis van ASi-5.

Talloze sensoren, schakelaars, meetapparaten, scanners, aandrijvingen en bedieningspanelen – ingebouwd in complexe installaties of verspreid over deels kilometerslange materiaalstroom-trajecten in gigantische magazijnen en distributiecentra. Wat het ook betreft, aandrijfoplossingen zijn een toepassingstechnisch ‘Eldorado’ voor ASi-5, de nieuwe generatie AS-Interface. Geen enkele andere bedradingstechniek biedt een zo snelle, efficiënte, flexibele en platform-onafhankelijke koppeling van veldapparatuur –
en daarmee een zo kostenbesparende netwerkkoppeling, IT-integratie en automatisering. 

Dynamische versnellingsparameters.

Vele graden van vrijheid

Bihl+Wiedemann heeft juist voor de aandrijftechniek een uitgebreid ASi-portfolio met vele graden van vrijheid. Zo zijn er enerzijds speciale ASi-5-motormodules voor toonaangevende fabrikanten van rollenbanen. Met deze modules kunnen 24 V DC- en 48 V DC-motoren zonder aanvullende controller direct via ASi worden aangestuurd. Anderzijds levert de onderneming uit Mannheim ook motormodules voor een decentrale aansturing van draaistroommotoren met en zonder frequentieomvormer. Daarbij maakt het niet uit of de interface analoog is of een serieel protocol. De ASi-5-motormodules van Bihl+Wiedemann staan niet alleen garant voor een handige en flexibele aansturing van aandrijvingen, ze zijn ook alle voorzien van digitale ingangen om de nodige sensoren aan te sluiten. Opvallend, terwijl de aandrijvingen via een aparte AUX-kabel worden gevoed, worden de sensoren op hun beurt van stroom voorzien via de gele ASi-profielkabel, die tevens voor de gegevenstransmissie wordt gebruikt. Daardoor is het mogelijk de aandrijvingen uiterst eenvoudig en voordelig en – niet in de laatste plaats – veilig uit te schakelen simpelweg door de AUX-voeding veilig uit te schakelen. Trefwoord: passieve veiligheid. Terwijl de sensoren ondertussen via ASi worden gevoed en kunnen worden uitgelezen. 

Rem of versnellingsacties

Voor de functionaliteit en procesoptimalisering van aandrijfoplossingen – of dat nu in de transporttechniek of in complexe machines is – is het van doorslaggevend belang dat rem- en versnellingsacties traject- en objectafhankelijk kunnen worden gestuurd. De motormodules van Bihl+Wiedemann bieden hier de mogelijkheid snelheden en hellingen cyclisch te schrijven – met een woordbreedte van maar liefst 16 bit. Gebruikers kunnen versnellings- en remacties ook per object instellen en daarbij – in het geval van transporttechnische applicaties – parameters in de besturing van de materiaalstroom incalculeren. Denk bijvoorbeeld aan gewicht, grootte, positie of kantelgevaar van de afzonderlijke transportgoederen. De transportgoederen zelf kunnen in dit geval of centraal door de besturing worden gevolgd of decentraal in de transporttechniek worden geïdentificeerd, bijvoorbeeld via RFID.

Toepassingsmogelijkheden voor passieve veiligheid.

Uitgebreide diagnosemogelijkheden 

Behalve een aparte stroomvoorziening voor sensoren en aandrijvingen en een handige en flexibele besturing van de motoren via cyclisch te wijzigen snelheden en hellingen bieden de motormodules ook de uitgebreide diagnosemogelijkheden die zo kenmerkend zijn voor ASi-5-modules. Zo kunnen niet alleen kortsluiting in de sensorvoeding worden bewaakt, maar ook storingen in de aandrijvingen. Naargelang de aandrijving is naast een diagnose bij overbelasting of communicatiestoringen tussen ASi-5-module en aandrijving ook gedetailleerde informatie beschikbaar over de actuele toestand; belangrijke kengetallen zoals het werkelijke toerental, de motorstroom, de motortemperatuur of gegevens over het aantal bedrijfsuren. Al deze diagnosemogelijkheden helpen om de beschikbaarheid en productiviteit van transporttechnische installatie te optimaliseren – met name als de diagnosegevens met behulp van OPC UA direct worden doorgegeven aan applicaties voor voorspellend onderhoud. 

Nieuwsbrief

Meld u aan om nieuws & updates te ontvangen.

Contact

Freddy Fierens

Projectmanager

Benieuwd naar de mogelijkheden? Ik vertel u graag alles over onze samenwerkingspakketten.

0%

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details