NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Ogen en brein AGV gecombineerd in één platform
Om het ook de ontwikkelaar van AGV-toepassingen eenvoudiger te maken, lanceert ifm electronic samen met het O3R Perception Platform een developer portaal.

Ogen en brein AGV gecombineerd in één platform

De opmars van AGV’s is niet te stuiten. De schaarste aan personeel dwingt productiebedrijven om ook hun logistieke processen te automatiseren. Maar wie AGV zegt, zegt ook visietechnologie. Camera’s en scanners moeten er immers over waken dat de AGV zich zonder botsingen over de vloer beweegt. Niet de meest eenvoudige programmeertaak. Daarom lanceert ifm electronic nu het O3R Perception Platform, live te bewonderen op stand 612 op Indumation. Een revolutie in digitale beeldverwerking  die zorgt voor snellere reactie- en programmeertijden.

De A in AGV staat voor autonoom. Het uitgangspunt bij dergelijke toepassingen is dan ook de AGV zich van zijn taken te laten kwijten met zo weinig mogelijk menselijke interactie. “AGV’s moeten daarom obstakels op hun pad tijdig kunnen identificeren om botsingen te vermijden”, vertelt ifm product specialist Kenneth Van de Perre. “Dat gebeurt door de gegevens van verschillende scanners en sensoren te combineren, zodat de AGV eigenlijk een beeld van 360° van zijn omgeving krijgt. Een taak die de nodige rekenkracht vergt om dat alles in quasi real-time af te handelen. Hoe sneller de AGV kan reageren, hoe veiliger en flexibeler hij zijn werk kan doen.”

AGV’s kunnen met het O3R Perception Platform sneller anticiperen, voor meer veiligheid en flexibiliteit onderweg.

Sneller AGV’s laten reageren

Met het O3R Perception Platform reikt ifm electronic nu een welgekomen nieuwe oplossing voor deze markt aan. Van de Perre: “Het uitgangspunt bij de ontwikkeling was er een aparte eenheid van te maken die de volledige beeldverwerking in- en rond de AGV op zich kan nemen. Een kant- en klare oplossing die dan enkel die signalen naar de sturing van de AGV die hij nodig heeft om rond obstakels te manoeuvreren of tot een veilige stilstand te komen wanneer mensen naderen.” Dit schept tegelijk nieuwe mogelijkheden om artificiële intelligentie toe te voegen en de AGV te laten leren. Er is immers voldoende rekenkracht beschikbaar. Het O3R Perception platform bestaat enerzijds uit een compacte camerakop. “Daarin zitten desalniettemin verschillende technologieën gecombineerd: een 3D time of flight camera, een 2D RGB camera en een infraroodlichtbron”, vult Van de Perre aan. Anderzijds is er de VPU (virtual processing unit), die alle beelddata in real-time verwerkt. Daarop passen tot zes camerakoppen of kan ook de bestaande sensoriek van de AGV aangesloten worden.
De VPU bevat verder twee Ethernet- en twee USB-poorten en een geïntegreerde inertiemeting.

Het O3R Perception Platform is een aparte eenheid die de volledige beeldverwerking in- en rond de AGV op zich kan nemen.

Sneller AGV’s programmeren

De AGV kan met deze slimme hardware dus al sneller anticiperen, voor meer veiligheid en flexibiliteit onderweg. Om het nu ook de ontwikkelaar van dergelijke toepassingen eenvoudiger te maken, lanceert ifm electronic samen met het O3R Perception Platform een developer portaal. “Vooraleer we aan de slag gegaan zijn met de ontwikkeling van O3R, hebben we ons oor te luister gelegd bij de ontwikkelaars van visietoepassingen voor mobiele robotica. Zij botsten vooral tegen de complexiteit aan van het integreren van visuele gegevens in de bewegingen van de AGV en de nodige feedback terug te koppelen. Via het portaal stellen we daarom open source toepassingen en templates ter beschikking die het makkelijker maken om dergelijke toepassingen te programmeren. Een mooi voorbeeld daarvan is ‘code modulation’. Ontwikkelaars kunnen hiermee een robuuste puntenwolk maken, zonder te moeten inboeten qua frame rate (verwerkingstijd). Er hoeven immers geen storingen meer weggefilterd te worden. Een bijkomend voordeel is dat ze de data kunnen verwerken in het engineering framework dat ze kennen. Denk aan C++, Python, Docker, ROS … Op Indumation nodigen we bezoekers uit om zelf te komen ervaren hoeveel tijdswinst ze nu kunnen boeken bij het programmeren van een AGV”, besluit Van de Perre. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.