NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Pioneering Spirit
Het gigantische werkschip heeft aan de voorzijde zestien deining-gecompenseerde hydraulische balken, het zogenoemde Topsides lift system (TLS) en aan de achterzijde een gigantisch kantelbalkensysteem, het zogenoemde Jacket lift system (JLS).

Pioneering Spirit

De Pioneering Spirit is speciaal gebouwd om onder andere grote offshore platformen van maximaal 48.000 ton van hun jacket te lichten en tevens de jacket (de voet waarmee het platform op de zeebodem rust) van maximaal 20.000 ton te kunnen liften. Dit vermindert de hoeveelheid offshore-werk aanzienlijk bij de installatie en verwijdering omdat bijvoorbeeld het opbouwen of ontmantelen van het platform nu aan wal kan plaatsvinden.

Safety met de hoofdletter ‘S’

Het gigantische werkschip heeft aan de voorzijde zestien deining-gecompenseerde hydraulische balken, het zogenoemde Topsides lift system (TLS) die het platform op kunnen tillen, en aan de achterzijde een gigantisch kantelbalkensysteem, het zogenoemde Jacket lift system (JLS) met een groot aantal lieren om het jacket op te kunnen tillen. Om het werken van deze liftsystemen te monitoren zijn er op de hef- en hijsinrichtingen van dit schip maar liefst 170 stuks TR-Electronic Safety Encoders geplaatst! 

Afgebakend gebied

Bij de hefbalken van het TLS wordt de uitgeschoven positie bewaakt. Naast het reguliere control- en monitoring systeem hebben de hard- en software-engineers van Allseas met behulp van een PROFIsafe Safety PLC en TR-Electronic Safety Encoders een volledig onafhankelijk veiligheids­systeem ontwikkeld waarin een veilige positie geprogrammeerd wordt waarbinnen een balk zich mag bewegen op het dek van het werkschip. Zou een balk ondanks alle maatregelen toch voorbij deze veilige waarden komen dan zal een Safety PLC ingrijpen en de beweging onmiddellijk stoppen. 

Om het werken van deze liftsystemen te monitoren zijn er op de hef- en hijsinrichtingen maar liefst 170 stuks TR-Electronic safety encoders geplaats!

Veilige snelheid

Voor het JLS, worden bijvoorbeeld positie van de hijsbok en de snelheid waarmee de hijslast stijgt of daalt continu gemonitord met TR-Electronic Safety Encoders. In de HIMA Safety PLC, wat volledig onafhankelijk van het reguliere controle systeem werkt, wordt een veilige snelheid geprogrammeerd waarmee de hijslast mag bewegen. Zou de hijslast sneller bewegen dan de ingestelde veilige waarden, dan wordt ook hier ingegrepen door het veiligheidssysteem.

Pioniersgeest

Pioneering Spirit, in het Nederlands betekent dit pioniersgeest. TR-Electronic, die in het zuiden van Duitsland gevestigd is, bezit ook deze pioniersgeest. Al in 2009 bracht TR-Electronic zijn eerste gecertificeerde PROFIsafe veiligheidsencoders op de markt en loopt sindsdien continu voorop aangaande nieuwe ontwikkelingen in de Safety Encoder markt. De door Allseas gebruikte SIL3/PLe gecertificeerde veiligheidsencoders zijn met een diameter van maar slechts 58mm de compactste optische PROFIsafe Encoders in de markt. TR-Electronic zorgt er mede voor dat mens en machine veilig samen kunnen werken

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.