NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Retrofit met dubbele winst bij Nitto Belgium

Retrofit met dubbele winst bij Nitto Belgium

De industriële groep Nitto maakt onder meer industriële kleefbanden en dichtingsschuimen voor de automobiel-, luchtvaart, elektronica en metaalsector. In zijn fabriek in Genk liet de fabrikant van Japanse origine de F–lijn voor dubbelzijdigekleefband upgraden. Het doel? De productkwaliteit garanderen, de veiligheid waarborgen, en uitval voorkomen. Siemens-partner AMR zorgde voor een oplossing op maat.  

Nitto Belgium is niet enkel de grootste productievestiging in EMEA, maar ook het ‘kenniscentrum’ van Nitto in Europa, en ondersteunt zo ook de andere Nitto-vestigingen in de regio. Toen bleek dat één van de productielijnen voor dubbelzijdige kleefband – de zogenaamde F-Lijn in Factory 3 – dringend aan vernieuwing toe was, werd dan ook meteen op zoek gegaan naar een partner die snel een gepaste oplossing kon bieden.    

Nood aan retrofit 

De F-lijn is een ‘coatinglijn’ waar lijm wordt aangebracht op een drager, wat een constante en precieze baan en – wikkelspanning vereist. “Met de bestaande installatie van DC-motoren, een Simatic S5-PLC en tal van analoge regelingen, werd het almaar moeilijker om aan de steeds strengere eisen van onze klanten te voldoen”, legt projectingenieur Bram Werrebrouck uit. “We kregen af en toe te maken met kwaliteitsproblemen en technische stilstanden.”   

Hoog tijd voor een grondige retrofit om de betrouwbaarheid van de productielijn te garanderen. “We vroegen verschillende offertes bij integratoren in de bredere regio”, gaat Bram verder. “Op basis van de technische expertise en de beloofde service viel onze keuze op AMR (om de aandrijvingen te vernieuwen).

Zij stelden niet alleen een gedetailleerde raming op, maar dachten ook van bij het begin na over de best mogelijke oplossing.” 

Groot regelbereik 

“We hadden meteen door dat dit project meer zou vergen dan het één op één vervangen van een aantal verouderde onderdelen”, aldus Wim Vanhoutte, chief engineer bij AMR. “We zijn dan ook meteen bij Nitto gaan kijken om de nodige opmetingen te doen: wat zijn de precieze afmetingen van de aandrijvingen, wat zijn de lijnsnelheden, en welke krachtontwikkeling is er nodig. Met die informatie konden we via Siemens’ TIA Selection Tool de meest geschikte motoren identificeren.” 

Een van de grootste uitdagingen was de omschakeling van DC-motoren naar de meer onderhoudsvriendelijke Simotics AC-versies. Wim: “DC-motoren hebben een heel groot regelbereik, wat voor Nitto een absolute must was.

In de AC-versies moesten we overstappen van de standaard 50 Hz naar 87 Hz, zodat we met standaardmotoren (Simotics 1LE16 en Simotics 1MB15) toch het volledige bereik konden afdekken, rekening houdend met de koppeloverbrenging en vereiste kracht. De hoge performantie, efficiëntie en diverse opties laten toe om aan de vele eisen van de applicatie te voldoen. Daarnaast zijn ze voorzien van alle nodige certificaten.” 

ATEX maakt het extra complex 

Een deel van de F– lijn bevindt zich bovendien in een ATEX  of explosiegevoelige omgeving (Zone 1 + 2). Dat zorgde voor bijkomende complexiteit. “Door de te kleine bouwgrootte van de geconfigureerde motoren (frame size kleiner dan 225S), was het toepassen van een geforceerde koeling in combinatie met een encoder niet mogelijk”, gaat Wim verder. “Vooral bij lage snelheden is dat een probleem, omdat de ventilator in de motor dan onvoldoende koeling van zichzelf geeft. Samen met Siemens gingen we dan op zoek naar een motor die ook binnen deze ATEX – Zone 1 voldoende eigen koeling kon garanderen én aan de performantie-vereisten voldeed. Zo kwamen we automatisch bij de Simotics 1MB15 uit het ATEX-motorenprogramma terecht. Deze hoogtechnische oplossing met geïntegreerde encoders maken deze motoren enorm performant.”  

Gebruikte Siemens-technologieën bij Nitto 

Lijn F bij Nitto barst van de slimme Siemens-oplossingen. Een overzicht: 

  • Simotics XP motoren: gecertificeerde, explosieveilige laagspanningsmotoren waarbij de ontbrandingsvonk binnen de motor gehouden wordt. 
  • Simotics SD motorensevere duty-motoren die buiten de ATEX-omgeving kunnen worden ingezet.  
  • Simogear 2KJ motorreductoren: in combinatie met reductiekasten zorgen deze precisiemotoren voor een optimale controle over het verwerkingsproces. 
  • Sinamics S120 drive system: dit aandrijfsysteem laat als enige toe om high-end servomotoren over meerdere assen assynchroon aan te sturen.  
  • TIA Portal: het automatiserings- en engineeringsplatform met intuïtieve visualisering waarop alle componenten geïntegreerd zijn.  
  • Comfort panels en KP8F key panel met failsafe: intuïtieve bediening met geïntegreerde noodstop  
  • Simatic WinCC Prof SCADA: overkoepelend SCADA-systeem waarop meerdere lijnen eenvoudig gevisualiseerd en gemonitord kunnen worden. 
  • Scalance XC216 – switches 
  • Sitop PSU8600-voeding: de Rolls Royce onder de voedingen, die toelaat om spanning af te regelen tussen 20 en 28 V in functie van het kanaal, elektronische zekeringsscheidingen, integratie in TIA Portal en automatische meldingen via Profinet.

Goede voorbereiding, snelle opstart 

Op basis van de opmetingen kon AMR ook de nieuwe voetplaten, assen en flenzen op maat produceren. Een aantal onderdelen van de machine werden (bovendien) volledig uitgebouwd en bewerkt in het atelier van AMR op basis van oude en nieuwe tekeningen. “Zo vergt de ombouw zelf zo weinig mogelijk aanpassingen aan de bestaande installatie. Dat is nodig, want Nitto wilde de installatie uiteraard zo snel mogelijk terug in gebruik kunnen nemen. Aanvankelijk kregen we twee weken de tijd, maar dankzij een proactieve aanpak en goeie voorbereiding zijn we erin geslaagd om dit terug te brengen tot 1 week.” Het project-team van Nitto werkten de verdere retrofit succesvol af. Daarenboven werden alle doelstellingen tijdig behaald en konden ze zo rekenen op een vlotte opstart.    

Wat Wim in het bijzonder is bijgebleven, is de expertise van het team van Nitto zelf. “We konden steeds genieten van hun volle medewerking en ondersteuning”, legt hij uit. Die hulpvaardigheid en kennis van zaken was essentieel om het project tot een goed einde te brengen.” Bram vult aan: “We kozen voor AMR omdat ze ons zowel technisch als qua services het meeste konden overtuigen. Dat het ook op persoonlijk vlak goed klikt met het team is een mooie bonus.” 

Ontzorging, kwaliteit en duurzaamheid 

Annelies Oosterlynck, mede-zaakvoerder van AMR is verheugd over de samenwerking. “Het bijzondere aan dit project is dat het elk departement van AMR heeft beroerd: van verkoop en plaatsing over implementatie, revisie, mechaniek en maatwerk. Daardoor konden we onze volledige sterkte demonstreren. Ontzorging, kwaliteit en duurzaamheid zijn voor ons het allerbelangrijkste. Siemens en Nitto onderschrijven diezelfde waarden, en dat is ongetwijfeld de reden waarom het tussen onze organisaties zo goed klikt.” 

Met dit project dingen AMR en Nitto mee naar de hoofdprijs van onze Best Application Contest 2021 rond motion control. Ontdek ook de andere BAC-projecten, of verken ons aanbod aan motion control-oplossingen.  

Meer weten over het project “Retrofit met dubbele winst bij Nitto Belgium”

Perfect gecoördineerde aandrijf- en motion technologieën: https://new.siemens.com/be/nl/products/aandrijftechnologieen.html

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.