NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Rexroth Repair Center: een gevestigde waarde, klaar voor de toekomst

Rexroth Repair Center: een gevestigde waarde, klaar voor de toekomst

Als men elke werknemer en klant zou vragen om op te sommen wat Bosch Rexroth Belgium uniek maakt, krijg je wellicht veel verschillende lijstjes. Maar we zijn ervan overtuigd dat één antwoord in elk lijstje terugkeert: het Repair Center. Deze dienst heeft een sterke reputatie verworven dankzij zijn unieke service en jarenlange expertise.

Het Repair Center van Bosch Rexroth België bestaat al sinds de jaren ’80, toen Rexroth nog in Ternat gevestigd was. Het was een bescheiden herstelcentrum, minstens viermaal kleiner dan het Repair Center vandaag. Iedereen kon er terecht voor het herstel van een pomp. Vandaag worden eindgebruikers vaak rechtstreeks geholpen door de Rexroth servicepartners. Maar de herstellingen gebeuren nog steeds in het Repair Center in Anderlecht, waar alle grote en kleine opdrachten voor klanten en partners uit de Benelux worden uitgevoerd.

Veel meer dan herstellen

De naam ‘Repair Center’ dekt allang de lading niet meer. Naast onderhoud, revisie en testen van hydraulische pompen en motoren, wordt het center ook ingezet voor ‘troubleshooting’. Tijdens het herstelproces wordt een analyse gemaakt van de oorzaak van een defect of slijtage. Zo worden klanten aangestuurd op preventief onderhoud om te voorkomen dat een motor of pomp tijdens het gebruik vroegtijdig defect raakt.

Preventief onderhoud is erg belangrijk. Het kan tijdig worden ingepland en vermijdt plotse bedrijfsstilstand. De ervaren technici van het Repair Center zien bij de inspectie van de pomp of motor meteen of het om een normale slijtage gaat of er een groter probleem is, waardoor niet alleen de pomp maar ook het volledige systeem schade kan oplopen. Zo kunnen gekraste of gegroefde onderdelen wijzen op vervuilde olie en dus een probleem met de filters of wijzen verstopte kanalen in de pomp op onvoldoende smering van het systeem.

Na elke revisie of herstelling krijgt de klant een uitgebreid herstelrapport. Dat omvat een beschrijving van alle gebruikte componenten, een log van alle activiteiten van onderhoud of herstel en de testresultaten. Bovendien wordt het verslag uitgebreid gedocumenteerd met fotomateriaal, vooraf van de schade en achteraf van het resultaat. Deze rapporten worden digitaal en centraal bijgehouden en vormen een bijkomende kennisbank.

Uitstekend uitgerust en jarenlange ervaring

Als Advanced Certified Service Center is het Repair Center in Anderlecht perfect uitgerust. Het beschikt over uitgebreide en interne onderhoudsinstructies en -handleidingen van honderden actuele en oude pompen en motoren, en er wordt gewerkt met unieke tools en meetinstrumenten – een eigen ontwerp van Rexroth.

Het ERP-systeem bevat detaildata van alle aandrijfunits, fabrieksgegevens, instellingen en testrapporten. Door de unieke combinatie van fabrieks- en serienummer zijn aanpassingen en herstellingen per pomp beschikbaar en daardoor wereldwijd traceerbaar.

Het meest in het oog springend zijn de testbanken, een eigen en uniek ontwerp, en met een testcapaciteit van (2x) 400kw/5000NM de meest performante testbanken in Europa. Ze kunnen pompen en motoren testen op hun maximumcapaciteit (druk, vermogen en debiet), in een open of gesloten circuit en ook alle types regelaars, inclusief de digitale. Momenteel wordt een grote retrofit uitgevoerd, waardoor bijvoorbeeld ook de actuele externe aansturing van elektronische aansturingen kan worden geïntegreerd.

Dankzij de upgrade van de testbank en de interne connectiviteit en ‘tracebility’ is het Repair Center klaar voor de toekomst. De grootste troef daarbij zijn de ervaren technici en medewerkers, sommigen met meer dan 25 jaar ervaring bij Rexroth en meer dan 30 jaar hydraulica-expertise. Ze vormen een hecht team – een professionele familie. Niet uitzonderlijk voor Bosch Rexroth België, waar de familiale sfeer in alle afdelingen terug te vinden is.

Nabijheid bij de klant

De expertise van de medewerkers wordt door de klanten enorm gewaardeerd. Er is een nauwe en directe samenwerking. Klanten, verzekeringsmaatschappijen en certificeringsorganisaties kunnen aanwezig zijn bij de demontage, inspectie of test van een bepaalde eenheid. Daarnaast komen klanten regelmatig langs voor specifieke tests waarbij een door de klant opgelegd testprotocol wordt gevolgd of voor de simulatie van prototypes van bijvoorbeeld mobiele systemen op de testbank. Dat biedt de klant zekerheid dat het systeem werkt of helpt bij het vroegtijdig opsporen van problemen.

Door een verbeterd stockbeheer van onderdelen van de meest voorkomende pomptypes en de creatie van een Europese stock voor uitsluitend pomp- en motoronderdelen werd ook het proces van spoedherstellingen geoptimaliseerd. Bij vooraf aangemelde herstellingen weten de medewerkers op basis van hun jarenlange ervaring welke onderdelen vervangen moeten worden of de meeste kans op beschadiging hebben. De onderdelen worden vooraf gereserveerd, waardoor de herstelling en test – met hernieuwde fabrieksgarantie van 12 maanden – op enkele uren tijd kan gebeuren. Ook dat is extra service die het Repair Center biedt.

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.