NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Risico op storingen beperken
Aan het eind ontvangt de klant een gedetailleerd rapport over de netwerkcommunicatie en -configuratie en over de diagnostische berichten van het netwerk en de apparaten.

Risico op storingen beperken

LAPP positioneert zich steeds meer als aanbieder van totaaloplossingen. Dit omvat ook diensten. Op de Hannover Messe presenteerde het bedrijf de nieuwe Health Check Service.

Goede dienstverlening wordt steeds belangrijker in de internationale concurrentie. LAPP biedt zijn klanten reeds meer dan 110 verschillende diensten aan – van configuratoren tot op maat gemaakte kabels of assemblages, en van digitale selfservices op de website tot just-in-time leveringen. Nu breidt de wereldmarktleider voor geïntegreerde oplossingen op het gebied van kabel- en verbindingstechniek zijn dienstenpakket strategisch uit. 

“Als aanbieder van oplossingen willen we meer als partners met onze klanten samenwerken. Het gaat niet alleen om onze componenten, maar om de toegevoegde waarde die wij bieden om onze klanten werk en risico’s in hun processen uit handen te nemen”, zegt Dr. Patrick Olivan, senior manager business development services bij LAPP.

Met de Health Check service wordt uw gehele machinenetwerk gescand op zwakke punten en fouten.

Industriële machinenetwerken robuuster maken

Hij en zijn team presenteerden de nieuwe Health Check in het FutureLab van LAPP op de afgelopen Hannover Messe. De nieuwe dienst is bedoeld om klanten te helpen het risico op storingen in hun industriële machines tot een minimum te beperken. De reden: meer dan 50% van storingen is te wijten aan fysieke connectiviteit. De oorzaken zijn vaak mechanische en omgevingsbelasting, veroudering, inferieure producten, verkeerde aarding of slechte netwerkverbindingen. In dit domein kan LAPP zijn expertise laten gelden. Met de Health Check worden de zenuwbanen van de machine, dat wil zeggen de PROFINET netwerken en hun componenten, gecontroleerd en wordt er vastgesteld of optimalisatie nodig is. Dit maakt de systemen robuuster tegen fouten en uitvaltijden. 

Apparaten en visuele inspecties

Het LAPP team bestaat uit gecertificeerde PROFINET engineers. Zij gebruiken verschillende speciale apparaten voor de gezondheidscontrole, waarmee het gehele machinenetwerk kan worden gescand op zwakke punten en fouten, bijvoorbeeld Atlas 2 van PROCENTEC of de PN-Quicktester van LEADEC. LAPP heeft een nauw partnerschap met deze twee bedrijven. Indien nodig kan een beroep worden gedaan op hun jarenlange ervaring. Daarnaast zijn er visuele inspecties en checklists om de voor de toepassing geschikte selectie van producten of het ontwerp en de toestand te controleren. 

“Zo controleren we de EMC, de mechanische belasting, of er sluimerende fouten in het netwerk sluimeren en of het aan de specifieke eisen voldoet. Op die manier kunnen we binnen een dag een industriële machine of productielijn controleren, kritische punten vinden en oplossingen voorstellen”, legt Olivan uit.

Het LAPP team bestaat uit gecertificeerde PROFINET engineers.

Gedetailleerd rapport

Aan het eind ontvangt de klant een gedetailleerd rapport over de netwerkcommunicatie en -configuratie en over de diagnostische berichten van het netwerk en de apparaten. Ook inbegrepen in het dienstenpakket: een kabel­certificeringsrapport voor de afzonderlijk geteste kabels, een EMC-checklist en een bevinding van waar eventuele zwakke punten zitten en hoe deze te optimaliseren. 

De doelgroep zijn de kleinere en middelgrote machinebouwers of productie-exploitanten die voor dergelijke gevallen niet over eigen personeel beschikken. LAPP kan deze klanten ondersteunen tijdens de inbedrijfstelling of ook de gezondheidscontrole uitvoeren voor oudere bestaande machines in productie. 

Ervaring opdoen

In de proeffase is de nieuwe dienst nog gratis, om zoveel mogelijk ervaring op te doen en het aantrekkelijkste aanbod te kunnen samenstellen. Op lange termijn zou de gezondheidscheck beschikbaar kunnen worden als een extra dienst in de portefeuille voor LAPP klanten. Naast de netwerkcontrole heeft dit volgens Olivan nog andere voordelen: “Wij zouden bijvoorbeeld de garantie kunnen verlengen voor klanten die zo’n controle door ons laten uitvoeren. In plaats van de gebruikelijke twee jaar, zouden wij dan vijf of meer jaar garantie kunnen bieden.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.