Sfeerbeelden van de afgelopen editie van ABISS in Kortrijk Xpo.

01:52
07-02-2020

Van summit tot volwaardig beursplatform voor een slimme, geconnecteerde industrie

Een overrompelend succes. Dat is het minste dat je kan zeggen over de vierde editie van ABISS. Het was begin oktober een hele dag op de koppen lopen op dit netwerkevent voor een slimme en geconnecteerde maakindustrie in Kortrijk Expo. Met 1.048 bezoekers op de teller is het duidelijk dat de Belgische bedrijven meer dan ooit klaar zijn om de stap te zetten naar een digitale industrie.

ABISS was in 2019 toe aan zijn vierde editie. Het event, een organisatie van Invent Media, dat voorzichtig opstartte in 2016 met 248 deelnemers en 28 technologiepartner, verraste op 3 oktober vriend en vijand. Met een toename van 87% in het bezoekersaantal tot 1.048 bezoekers ontpopte ABISS zich meer dan ooit als een volwaardig beursplatform voor de digitalisering van de Belgische industrie. De bezoekers woonden gemiddeld twee van de zeven Expert Classes bij en spendeerden door de band genomen zo’n drie uur aan hun beursbezoek. Het toont de gretigheid waarmee bedrijven vandaag op zoek zijn naar manieren om hun productieproces te digitaliseren. Een shift die broodnodig is in elke tak van sport in de industrie. Prijsdruk, veranderende regelgeving, afkalvende marges, wereldwijde concurrentie … de uitdagingen zijn niet min. De technologieaanbieders op ABISS toonden hoe bedrijven hun concurrenten voor kunnen blijven. Digitalisering is immers het instrument bij uitstek om processen en producten te optimaliseren, nieuwe diensten te ontwikkelen en kosten te verlagen.

Maar hoe moet u eraan beginnen?

De vraag waar iedereen een antwoord op zocht. Het was Jan Sonck, Head of Enterprise Innovation bij Proximus die de debatten mocht afsluiten op ABISS. Hij legde de belangrijkste lessen uit die zijn bedrijf geleerd had tijdens het eigen digitaliseringstraject. “Wie wil digitaliseren heeft geen glazen bol voor technologie nodig. De mooiste innovaties zijn opgebouwd uit technologie die vandaag al bestaat om een oplossing te bieden voor de problemen van vandaag.” Niks doen is volgens Sonck sowieso geen optie. “Je mag niet denken, het is maar een hype. Disruptie drijft exponentiële groei aan. De logische reflex moet zijn, wat kan ik met deze technologie als ze verder evolueert? Digitalisering is eigenlijk niks nieuws. Het is de weg die we al veertig jaar geleden zijn opgegaan. Wat wel nieuw is dat is de technologie die het mogelijk maakt om bergen aan data, intern en extern, om te zetten in waardevolle informatie. Databases zoals Netflix of Spotify bestonden niet omdat de technologie ontbrak, hetzelfde geldt voor de software en algoritmes die de industrie extra mogelijkheden biedt om kleine processen slim en stap voor stap te digitaliseren.” Toch plaatst Sonck ook een kleine kanttekening: “Ja, digitalisering is een must, maar het kost mensen, middelen en tijd. Niemand heeft vandaag nog alle wijsheid in pacht. Co-creatie is dan ook het sleutelwoord, over de muren van bedrijven en sectoren heen. Begin klein en schaal op en omarm disruptief denken. Laat het een trigger zijn voor verandering. “

Wat voor de toekomst?

Sonck voorspelde ABISS een mooie toekomst. “Deze beurs zal binnen drie jaar tijd vijf keer zo groot zijn.” De beschikbare ruimte van XXL te Kortrijk Xpo wordt dus duidelijk te klein voor ABISS. De volgende editie zal dan ook plaatsvinden in hal 5, waar het concept de nodige ruimte biedt voor de Expert Classes, de bezoekers en een ruimer aanbod technologiepartners. De organisatie heeft trouwens nog wat andere plannen in petto voor ABISS2020. Momenteel worden daarover reeds gesprekken gevoerd met enkele belangrijke betrokken partijen. Meer info hierover volgt nog.   

Tekst: Valérie Couplez
Beeld: Invent Media

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Lees ons « Privacy statement » voor nadere informatie.

Lees meer over: ABISS , kortrijk expo , Netwerkevent

Industrial Automation partners