NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Veiligheid is een continu proces

Veiligheid is een continu proces

In het Brugse Bombardier worden sinds jaar en dag treinstellen gebouwd. Voor die rijtuigen het internationale railnetwerk op mogen, moeten eerst diverse functionele en elektrische tests uitgevoerd worden. Daarbij wordt hoogspanning aangesloten in de testkooien, waardoor veiligheid een primordiale rol speelt in de installatie. Pilz werkte bij Bombardier een veiligheidsplan voor de testkooien uit, zodat de werknemers op een veilige manier de treinstellen kunnen testen. De basis van de installatie is een PSS 4000 safety PLC.

Het zwaartepunt van de veiligheidsinstallatie ligt bij de safety PLC PSS4000 van Pilz die alle IO’s verwerkt.

 

Facility manager Marc Wuidart, al 34 jaar ervaring bij Bombardier, vertelt welke tests er zoal uitgevoerd moeten worden in een modern treinstel: “Afgewerkte rijtuigen worden via rail in de testkooi gereden, waar we starten met de elektrische controle. Daarbij wordt letterlijk elk draadje getest. Een stevige klus, want er zitten meer dan 5.000 aansluitpunten in één rijtuig. In de eerste kooi testen we de kwaliteit van de bekabeling en controleren we met diëlektrische tests of de isolatie goed is. Hierna gaat het rijtuig naar een volgende testkooi, waar de functionele tests van a tot z uitgevoerd worden. Dat gaat van veiligheidstests zoals de dichtheid van de luchtleidingen en pneumatische tests van de remmen tot de klimatisatie en verwarming. Ook de omvormer vanaf de hoogspanning naar 220 en 380 V wordt gecontroleerd. De aanwezigheid van hoogspanning vereist toch een specifieke benadering, ook al omdat er enkele jaren terug een – gelukkig niet fataal – ongeval in het bedrijf gebeurde met de hoogspanning van 3 kV.” 

Om de veiligheid te waarborgen werkte Pilz een veiligheidsplan uit met meerdere safety-IO’s, zoals de toegang met badge.

 

Samenwerking met SPIE

Bombardier heeft een interne technische dienst die zorgt dat alle machines operationeel zijn, maar voor de plaatsing van nieuwe installaties doet de treinenbouwer een beroep op SPIE, met 1.800 werknemers een grote speler in de Belgische installatiemarkt. Site manager Hans Soulliaert van SPIE licht toe: “Bij dit project werd ons gevraagd om de technische uitwerking van de testkooien in goede banen te leiden. Onze specialiteit is de implementatie van de mechanische en elektrische kant van de installatie, maar voor het deel veiligheid deden we een beroep op de expertise van Pilz. Alle berekeningen, programmering, validatie en de uitwerking van het concept werden door hen uitgevoerd. Zij zijn zeer bedreven in die niche, wij in de onze. Die symbiose leidt tot een installatie waar veiligheid enkele stappen hoger staat. Het was ook een voordeel dat de drie partijen al eerder samenwerkten, want ook Pilz was al betrokken bij eerdere projecten te Bombardier.“

Een overzichtelijke visualisatie geeft de werknemers meteen een duidelijk overzicht over de situatie en maakt snelle diagnose mogelijke.

 

Uitgekiende veiligheidscyclus

Kwinten Cantraine, sales manager bij Pilz, legt het stappenplan achter de veiligheidsstudie uit: “We doorlopen altijd een complete veiligheidscyclus. De eerste en verplichte stap is de risicobeoordeling. Nadien wordt in het veiligheidsconcept samen met Bombardier gezocht naar werkbare en conforme oplossingen om de risico’s te reduceren.  

Als de gecodeerde Pilz veiligheidsschakelaars (PSENcode) geactiveerd worden valt de spanning in de testkooi meteen weg.

 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.