Track-and-trace zal met de toename in online verkoop alleen maar belangrijker worden.

02:13
22-10-2019

Verpakkingstrends bepalen uitzicht verpakkingsmachines

De consument vandaag is beter geïnformeerd dan ooit. Het maakt hem ook veeleisender dan ooit. Maar hoe moeten verpakkingen er nu uitzien om het meeste impact te hebben en de beste verkoop te realiseren? Naar aanleiding van de beurs Empack schotelen wij u enkele van de belangrijkste trends in verpakking voor en welke impact dat zal hebben op uw verpakkingsproces en -machines.

De consument hunkert in de eerste plaats naar meer transparantie. De verpakking is het medium bij uitstek om het verhaal voor en achter het product te vertellen. Er zal dus meer informatie op het etiket komen. De fabrikanten van verpakkingsmachines lossen dat op met softwarepakketten die ervoor zorgen dat alles netjes op zijn plaats komt en ook leesbaar blijft. Maar er is maar zoveel plaats beschikbaar. QR-codes zijn dan een populaire oplossing om de communicatieoverdracht met de consument te regelen. Hij hoeft maar de code te scannen met zijn smartphone om te landen op een website, statisch of dynamisch, die hem alles vertelt wat hij wil weten: de oorsprong van het product, de samenstelling, hoe duurzaam het geproduceerd is … Deze trend wordt nog versterkt door de stijging van de online verkoop. Track-and-trace is immers van cruciaal belang dan.

De verpakking is het medium bij uitstek om het verhaal voor en achter het product te vertellen. (Beeld: Kittisak Taramas)

 

Meer variatie in verpakking

Consumenten zijn ook wat grilliger dan voorheen. Waar vroeger producten en verpakkingen weinig verandering ondergingen, neemt het aantal varianten nu enorm toe. Dat vraagt om een nieuw type verpakkingsmachine. Een dat snel kan schakelen tussen kleinere series. Of een compactere verpakkingsmachine die naast de grote lijn staat voor speciale promoties, seizoenacties of productvarianten. Diezelfde groei in varianten zien we dan ook bij de fabrikanten van verpakkingsmachines om beter te kunnen ingaan op de specifieke noden van een klant. Ze spelen verder in op de vraag naar meer automatisering. Personeel is immers schaars en duur geworden en kunnen soms beter elders in het proces inzet krijgen dan voor repetitief verpakkingswerk.

Onderscheidend zijn

Het belang van de verpakking neemt nog steeds toe. Zelfs in tijden van online verkoop is hoe het product eruit ziet op het winkelrek belangrijk. Hoe onderscheidender een verpakking kan zijn, hoe hoger de retailer zijn prijs kan zetten. Verpakking kan op verschillende manieren waarde toevoegen. Unieke maten en vormen, kleurrijke afbeeldingen, speciale materialen of merkkenmerken, opvallende boodschappen … Virtuele interactieve verpakkingen zijn daarin de laatste trend. Door bijvoorbeeld augmented reality aan de verpakking toe te voegen, kan men het product beter begrijpen en erachter komen hoe het gebruikt kan worden.

Automatisering, digitalisering en robotisering zullen zich verder doorzetten in het verpakkingsproces. (Beeld: SeventyFour)

 

Minder plastic en minder verpakking

Dat de consument minder plastic wil, is een open deur intrappen. Dat bewijzen initiatieven zoals Mei plasticvrij. Plastics hebben echter bijzondere eigenschappen om het product te beschermen. Ze helemaal bannen zal (voorlopig toch) niet lukken. Wel wordt er vandaag gestreefd naar minder en dunnere verpakkingen en naar meer monomeren in plaats van materialen die uit moeilijk te scheiden laagjes bestaan. Waar mogelijk kan karton een alternatief zijn. Maar om verpakking echt op een duurzame manier te gebruiken, zal ze voldoende moeten communiceren naar de gebruiker hoe hij er mee moet omgaan. Machines moeten zich ook aanpassen aan deze ontwikkelingen. Experten verwachten in de toekomst meer skinverpakkingen en sleeves. Zij staan voor minder verpakking, maar geven producenten tegelijk meer mogelijk­heden om zich te onderscheiden.

Strengere Europese regels

Ten slotte kan men niet om de regelgeving heen. Europa wordt steeds strenger en wil minder en andere verpakkingen zien. Daarnaast zal een correcte etikettering die voldoet aan alle geldende wetten nodig zijn. Dat is een van de redenen waarom digitalisering zich de komende jaren nog verder zal doorzetten. Menselijke fouten in de fabriek kunnen immers leiden tot productrecalls en de bijhorende imagoschade. Door data in elke fase van het productieproces aan ERP-pakketten te koppelen, zal de foutmarge afnemen.

Tekst: Valérie Couplez
Beeld: Valérie Couplez

Industrial Automation partners