Freddy Boons en Randy Verresen: “Het waterverbruik ligt de helft lager en het zeepverbruik bedraagt nu slechts een derde. Dat betekent dus een flinke winst.”

02:38
25-10-2019

Wasinstallatie altijd paraat voor het vuile werk

De haven van Antwerpen is een knooppunt van globale supply chains. Ook de grootste containerterminal van Europa kunnen we daar terugvinden. Sinds de ingebruikname in 2005 werd MSC PSA European Terminal continu verder uitgebreid. Er rijden nu 234 straddle carriers rond. Om ze in onberispelijke staat te houden, maakt MPET sinds kort gebruik van een wasinstallatie van BOONS FIS. Het uitgangspunt? MPET kan zich door de drukte in de haven geen stilstand permitteren.

Om de 234 straddle carriers in perfecte conditie te houden is onderhoud cruciaal. Om geen olie en zand in de werkplaats te krijgen, wordt het materiaal eerst afgestoomd.

 

Op Linkeroever, aan het Deurganckdok bevindt zich de site van MSC PSA European Terminal (MPET), een joint venture tussen PSA en TIL. Met zijn totale behandelingscapaciteit van 9 miljoen TEU per jaar (twenty foot equivalent unit, aanduiding voor de afmetingen van containers), mag MPET zich de grootste containerterminal van Europa noemen. Het bedrijf beschikt daarvoor over 3.700 m kaailengte en is uitgerust met 41 containerkranen verspreid over negen aanlegplaatsen voor de grootste schepen ter wereld en 234 straddle carriers. Om het materiaal in perfecte conditie te houden is onderhoud cruciaal. Daarvoor is ATS (Antwerp Terminal Services), een PSA Antwerp en MPET bedrijf, in het leven geroepen in 2015. Manager Rolling Equipment bij ATS Randy Verresen: “Het gaat toch om een 1.000-tal onderhoudsbeurten per jaar. Om geen olie en zand in onze werkplaats te krijgen, wordt het materiaal eerst afgestoomd wat vraagt om professioneel equipment.”

Te veel stilstand

MPET beschikte weliswaar al over een industriële wasinstallatie maar die liet het te vaak afweten. “Dagelijks moeten twee à drie machines gewassen worden, alvorens met het onderhoud kan worden gestart. Een wasbeurt duurt gemiddeld vier uur, dus kunnen we ons eigenlijk geen stilstand veroorloven. Er moet storingsvrij gewerkt kunnen worden. We hebben daarom alles op een rijtje gezet: Wat zijn de minpunten van de huidige installatie? Hoeveel capaciteit hebben we nodig? En hoe kunnen we ook voor interim medewerkers een hoog gebruiksgemak realiseren?” De antwoorden vond Verresen bij BOONS FIS, de specialist in industriële reinigingssystemen uit Deinze. Door een jarenlange ervaring in industriële reinigingstechnieken en na een grondige analyse ter plaatse, kwam het bedrijf met een volledig nieuw concept op de proppen dat alle noden van MPET afdekte. De sleutels tot het succes waren de juiste keuzes in pompen en materialen.

De pH- en kalkwaarden worden continu opgevolgd, zodat MPET altijd de juiste parameters heeft. De complexiteit die daarmee gepaard gaat zit vervat in de sturing van de machine.

 

Nieuwe oplossing robuuster, zuiniger en eenvoudiger

Een centrale ketel in een vorstvrije technische ruimte stuurt het water op hoge druk (200 bar) door een warmtewisselaar die zorgt voor de opwarming tot 90 °C. Vandaar wordt het weggeleid naar de aftakpunten waar de medewerkers van MPET hun pistool aansluiten. Tijdens het reinigen wordt het afvalwater opgevangen en verder verwerkt. Verresen: “Door de juiste materiaalkeuze gebeurt de zeepinjectie nu ook beter, zodat het verbruik terugvalt en er minder schadegevallen zijn.” De installatie valt of staat met de waterkwaliteit. De hogere temperatuur die nodig is om de olie en het zand te verwijderen, brengt een extra gevoeligheid voor kalk met zich mee. “Het opwarmen gebeurt daarom pas als het water op hoge druk is. De pH- en kalkwaarden worden continu opgevolgd, zodat we altijd de juiste parameters hebben. De complexiteit die daarmee gepaard gaat zit vervat in de sturing van de machine. Onze medewerkers kunnen eigenlijk met een druk op de knop aan de slag”, vat Verresen samen. Daarnaast bouwde het team van BOONS FIS een overcapaciteit in, zodat een continue werking gegarandeerd is. Bij eventuele problemen met een pomp, staat er nog een pomp in reserve waar automatisch kan op overgeschakeld worden.“ MPET West kreeg twee wasbanen. Door het grote succes volgde ook al snel een installatie voor MPET Oost met een wasbaan.”

Het team van BOONS FIS bouwde een overcapaciteit in, zodat een continue werking gegarandeerd is. Bij eventuele problemen met een pomp, staat er nog een pomp in reserve waar automatisch kan op overgeschakeld worden.

 

Uitmuntende service

Verresen is bijzonder tevreden over het geleverde werk. “Het waterverbruik ligt de helft lager en het zeepverbruik bedraagt nu slechts een derde. Dat betekent dus een flinke winst voor het milieu. Maar het belangrijkste voor ons is dat de problemen met pannes van de baan zijn. En als er toch een stilstand is, heeft BOONS FIS zich al bewezen als een schitterende partner. Ze staan altijd paraat en volgen de installatie van op afstand op, zodat ze het onderhoud daarop kunnen afstemmen. Dat er zo snel al een tweede installatie bijkwam, zegt alles over de kwaliteit van het geleverde werk.”   

Tekst: Valérie Couplez
Beeld: BOONS FIS

Industrial Automation partners