NLFR

Platform over productie- en procesautomatisering
Wat is de juiste motor voor uw toepassing?
Het unieke aan de tool van ERIKS is dat de tool geen theoretische inschatting van de TCO maakt, maar alle parameters gaat toepassen op uw eigen concrete applicatie.

Wat is de juiste motor voor uw toepassing?

U doet er dan ook goed aan om een hoogrendementsmotor te kiezen die perfect past bij uw toepassing. Daarom lanceert ERIKS als gespecialiseerde industriële dienstverlener nu een nieuwe tool: de TCO motorcalculator. De tool gidst u aan de hand van een kort aantal vragen rond de gewenste specificaties en de beoogde toepassing tot de beste motor voor uw proces. U ziet meteen wat de kost is  en welke besparingen de motor kan opleveren.

Elektromotoren verbruiken 46% van de elektriciteit die wereldwijd wordt gegenereerd. Het is meteen de reden waarom Europa verplichtingen rond efficiëntieklassen heeft ingevoerd om van hoogrendementsmotoren de standaard te maken. Maar als gebruiker zijn we ons nog te weinig bewust van de impact van dat energieverbruik op het totale kostenplaatje van de motor. “Wanneer we een nieuwe motor nodig hebben, of het nu om een herstelling, een vervanging of een upgrade gaat, wordt vooral gekeken naar hoeveel die zal kosten. Logisch, want de onderhoudsmanager die deze beslissingen moet maken, moet elke uitgave verantwoorden binnen zijn jaarbudget. Wat de motor al die dienstjaren die volgen zal kosten, daar wordt niet naar omgekeken. Nochtans zijn hier net de meeste besparingen mogelijk. Goedkoop is zelden beterkoop”, waarschuwt Kathy Theys, European Business Development Manager Power Transmission bij ERIKS.

De timing voor de tool kon niet beter vallen. Volgend jaar zet Europa een grote stap in de verstrenging voor elektromotoren.

Energieverbruik belangrijke kostenpost motoren

Wie de kostprijs over de volledige levensloop van de motor bekijkt, zal zien dat maar liefst 97% van de kosten naar de energiefactuur gaat. Maar hoe kan u nu op voorhand gaan inschatten hoe goed of hoe slecht uw motor zal presteren? “Dat was het idee achter de TCO motorcalculator tool die ERIKS recent ontwikkeld heeft. “Onze collega’s in het Verenigd Koninkrijk maakten intern gebruik van een op Excel gebaseerd document om hen hier snel inzicht in te geven. ERIKS Digital heeft dit vervolgens omgezet naar een webbased platform dat wij nu aanbieden aan alle gebruikers. Het unieke eraan is dat de tool geen theoretische inschatting van de TCO maakt, maar alle parameters gaat toepassen op uw eigen concrete applicatie. Zo krijgt u duidelijk te zien wat voor u de beste opties zijn, welk besparingspotentieel eraan gekoppeld is en wat de terug­verdientijd is.” 

In drie stappen tot de juiste motor

Het moest bovenal een gebruiksvriendelijke tool zijn. In een eerste stap kan u ingeven wat de motor moet kunnen aan de hand van typische parameters zoals vermogen, toerental, montageopties … In de tweede stap wordt meteen al de link gelegd met uw applicatie.
Er wordt geïnformeerd naar de huidige IE-klasse, het aantal draaiuren per dag, de belasting, de vooropgestelde levensduur, de energiekostprijs … Wie een login heeft, krijgt er ook meteen de juiste aankoopprijzen bij te zien. Theys: “Kortom, de tool wil zich een beeld kunnen vormen van hoe de motor precies zal moeten presteren in uw toepassing. Op die manier kunnen we exact berekenen wat de herstelprijs kan zijn, hoeveel een nieuwe motor voor uw toepassing zou kosten en hoeveel u precies over de volledige levensduur van de motor kan besparen in energie en in CO2. De tool maakt het zo bijvoorbeeld ook eenvoudig voor duurzaamheidsmanagers om een idee te krijgen van de mogelijke impact van dergelijke vervangingsprojecten op de groene ambities van een bedrijf.” Bereken zelf uw voordeel op https://select.eriks.be/nl/motor-calculator.

De TCO motorcalculator gidst u aan de hand van een kort aantal vragen rond de gewenste specificaties en de beoogde toepassing tot de beste motor voor uw proces.

Verder kijken

De timing voor de tool kon niet beter vallen. Volgend jaar zet Europa een grote stap in de verstrenging voor elektromotoren met de invoering van de verplichting om minimaal motoren uit rendementsklasse IE3 op de markt te brengen (0.75 tot 1.000 kW, twee, vier, zes en acht polen). “Wij gaan nog een stap verder. Ook IE4-motoren liggen hier al op voorraad, al geldt deze verplichting pas vanaf 2023 (75 tot 200 kW twee, vier en zes polen). Waarom? We willen klanten ervan overtuigen dat het vandaag kan lonen om verder te kijken en wat meer te investeren. Het betaalt zich echt terug. Dat is ook wat de tool zwart-op-wit toont. ERIKS wil klanten informeren en adviseren om tot de beste oplossing te komen. Motoren zijn echt onze corebusiness. We beschikken ook over een eigen werkplaats voor herstellingen en herwikkelingen, zo spelen we tevens in op circulair onderhoud”, besluit Theys. 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.