Magazines / Nr 02 2018

Nr 02 2018

Samen sterker (en slimmer)

Technologie viert vandaag hoogtij en is druk in de weer met het ontketenen van een revolutie in hoe we werken. Robots die hand in hand met operatoren aan de slag gaan of zich autonoom door het magazijn verplaatsen. Augmented en virtual reality die operatoren een rechtstreekse verbinding geven met de fabriek, terwijl een exoskelet hen ondersteunt bij het uitvoeren van hun taken. Of energiegebruikers die plots energieleveranciers worden. De voorbeelden zijn legio en we lijken nog maar het tipje van de mogelijkheden te zien die digitalisering ons de komende jaren zal bieden. De Hannover Messe zal ons zelfs overdonderden met wat er vandaag al industrieel haalbaar is.

Toch zal die transitie naar een gedigitaliseerde maakindustrie niet zonder uitdagingen verlopen. Producenten zien het tekort aan technisch geschoolde medewerkers als een van de grootste risico’s, aangezien het hen verplicht om werk af te slaan of investeringen in nieuwe technologie uit te stellen. Volgens een schatting van consultancybureau Prognos zou het tekort voor Duitsland tegen 2030 zelfs zijn opgelopen tot 3 miljoen medewerkers. En als het regent in Berlijn, ja, dan deelt ook Brussel in de klappen. Niettemin biedt de transformatie van bedrijven tot slimme fabrieken net opportuniteiten om een tegenoffensief in te zetten en technologische profielen weer aantrekkelijk te maken.

De technologische hulpmiddelen die stilaan de industrie insijpelen kunnen het imago van bepaalde jobs of taken een welgekomen boost geven. Onderhoudstechniekers bijvoorbeeld moeten niet meer met een gereedschapskoffer op stap, maar worden gewapend met een tablet en een AR- of VR-bril om te zien waar in de machine het euvel zich precies bevindt. Operatoren in de assemblage- afdeling zullen geen zware gewichten meer hoeven torsen of repetitieve taken uitvoeren. Cobots reiken hen de hand om de ergo- nomisch belastende taken over te nemen. En de magazijnier hoeft niet meer in de heftruck te springen om ruwe materialen naar de productielijn te brengen. Autonoom rijdende voertuigen nemen dat wel van hem over.

Maar het volstaat niet alleen om de aantrekkingskracht van de industrie te verhogen voor nieuwe rekruten. Ook de bestaande medewerkers moeten een centrale plaats krijgen in elke strategische beslissing over de productievloer. Het gaat immers om meer dan technologie alleen. Operatoren moeten kansen krijgen om nieuwe skills te leren die hen doorheen een gedigitaliseerde wereld helpen navigeren. De bediening mag dan wel intuïtiever worden en de machines steeds slimmer, hoe beter de medewerkers van vandaag met digitale tools leren omgaan, hoe eenvoudiger uw digitale transformatie zal verlopen. Durf ook samenwerking zoeken buiten het bedrijf. Met technologie die in razende vaart voortschrijdt is het onmogelijk overal een expert voor in huis te hebben. Moderne communicatiemiddelen laten grenzen vervagen.

De Hannover Messe mag dan de hoogmis van technologische innovatie zijn, vergeet niet welk doel deze te allen tijde moeten dienen: uw medewerkers voorzien van alle middelen en alle mogelijke informatie om uw productieniveau naar een hoger niveau te brengen. Dat is Industrie 4.0 op zijn best.

Veel leesplezier!

Valérie Couplez

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: