Magazines / Nr 03 2018

Nr 03 2018

Niet alle snoep is slecht voor de gezondheid

Voelt u zich soms ook nog een beetje als een kind in een snoepwinkel? U weet niet waar eerst te kijken en te grijpen. Alles ziet er exact even aanlokkelijk uit en u wil vooral niks moeten missen. Mij overkomt het telkens ik een karrenvracht aan technologisch lekkers verzameld zie. Geen betere locatie denkbaar dan de Hannover Messe in dat geval. Waar de fabrikanten niet alleen hun beste beentje voor zetten om te tonen wat er vandaag voor moois ter beschikking staat, maar je tegelijkertijd laten duizelen van wat er morgen aan de horizon zal loeren.

Toch kon je allerminst je tanden stukbijten op de aanwezige technologie. De tot de nok gevulde hallen boden immers een zodanig brede waaier aan oplossingen en diensten dat er werkelijk voor elk wat wils aanwezig was. En dat is misschien nu meer nodig dan ooit. Want naarmate consumenten geen vrede meer nemen met een standaardproduct en meer individualisering willen, zullen ook de leveranciers van machines en diensten voor de maakindustrie die weg moeten inslaan. Uw klanten zijn evenzeer tuk op technologie die op hun leest geschoeid is. Dus ook u moet aan de bak om ze op hun wenken te kunnen bedienen.

Om wat dat betreft de juiste keuzes te maken zijn we op een cruciaal kantelpunt beland. De meeste van ons zeggen vandaag vaarwel aan de logge, volautomatische lijnen die onze productieprocessen aanvuurden. Om een voorbeeld uit de voedingsindustrie te geven, waar iedereen vroeger dezelfde melk dronk en enkel het labeltje op het eind er wat anders uitzag naar gelang de bestemming, is het nu willekeur troef. Elk land heeft zo zijn eigen voorkeuren en smaakjes die moeten primeren. Wat betekent dat er veel zal moeten gewis- seld worden tussen recepturen en ingrediënten. En net daar zit de sleutel tot een concurrentieel voordeel de komende jaren. Wie die onvermijdelijke stilstandtijden tussen twee producten in kan reduceren, zal zich tot kampioen van de rendabiliteit kronen.

Niet sneller dus maar vooral flexibeler en dus slimmer, voor u en uw klanten. Dat digitalisering hierin het sleutelwoord vormt had u zelf wel al kunnen raden. En dat ook de link naar de cloud nooit veraf is waarschijnlijk ook. Maar het echt mooie aan deze nieuwe technologie die we vandaag met zijn alleen aan de vingertoppen krijgen, is dat u ook uw maakbedrijf helemaal kan veranderen. U hoeft bijvoorbeeld geen compressor meer te verkopen, maar kan klanten perslucht ter beschikking stellen. Met andere woorden, de technologische schreden vooruit moeten een aanleiding zijn om uw eigen processen en bedrijfsvoering te herdenken, te stroomlijnen en waar nodig her uit te vinden. Dat is pas slimmer worden. Want de winnaars van morgen zijn de spelers die vandaag het beste de veranderingen kunnen verteren.

Veel leesplezier!

Valérie Couplez

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: