Magazines / Nr 04 2019

Nr 04 2019

Verpakking 4.0

Verpakking is van oudsher een manier om producten te beschermen en in optimale conditie bij de consument te krijgen. Maar al heel gauw ontdekte men ook dat de verpakking het potentieel heeft om de aantrekkingskracht van het product te verhogen. Wie het hart van de consument wil veroveren, kan er dus niet om heen en doet er goed aan dit met de nodige aandacht en zorgen te ontwerpen. Een beurs als Empack is het ideale decor om de belangrijkste trends in verpakking op het spoor te komen en ze ook voor uw product tot een succes te maken.

Want de trend naar digitalisering, ook van het retailgebeuren, heeft de nood aan onderscheidende verpakkingen alleen nog maar crucialer gemaakt. Verpakking die inspeelt op maatschappelijke trends en seizoenen. En dan zijn het niet alleen de unieke vormen en opvallende kleuren die het verschil maken. Neen, verpakking moet een groter verhaal vertellen over hoe het product tot stand is gekomen, waar alle grondstoffen vandaan komen, hoeveel CO2 er bij de productie aan te pas kwam, of men gedacht heeft aan recycleerbaarheid bij de keuze voor materialen … De consument laat zich vandaag al en in de toekomst nog meer, verleiden door het grotere plaatje.

Dat vergt ook een nieuw type verpakkingsmachines. Er zullen nog steeds grote volumes moeten verzet worden, maar er zal tegelijk meer gespeeld worden met verschillende varianten, in producten maar ook in verpakkingen. Flexibiliteit zal dus het sleutelwoord vormen om snel te kunnen schakelen. Dat zal in de toekomst kunnen door modulaire machines die zichzelf met behulp van ingebouwde intelligentie aanpassen aan het product dat eraan komt en de verpakking die daarvoor gewenst is. Of men kan opteren om de grote verpakkingslijnen aan te vullen met compacte machines die het ‘speciale’ werk voor hun rekening nemen.

Daarnaast zullen de machines andere materialen voor de kiezen beginnen krijgen. Kunststof scoort slecht bij de consument en wordt met de vinger gewezen voor de vervuiling in onze oceanen. Nochtans beschikken deze materialen vaak over unieke barrière-eigenschappen om producten optimaal te beschermen. Verpakkingen die minder materiaal vereisen dan maar en die dus bijdragen aan een kleinere plasticberg. Technieken zoals skinverpakkingen kunnen dan in het voordeel zijn. Sleeveverpakkingen beden ook het voordeel van minder materiaal in combinatie met een resem mogelijkheden ter onderscheiding. Of toch helemaal plasticvrij, dan kan karton een alternatief zijn.

Er ligt de komende jaren dus wel nog wat werk op de plank om uw productieproces aan te passen aan de wensen van de steeds veeleisendere en grilligere consument. Op Empack kan u zich verzekeren van de juiste partners om u bij te staan in deze transformatie. En op deze pagina’s kan u alvast inspirerende voorbeelden vinden van wat ze voor u in petto zullen hebben.

Veel leesplezier!

Valérie Couplez

Ik wil graag een proefexemplaar of abonnement.

Ik wil graag een: